Στις μέρες μας, τα περισσότερα παιδιά ακολουθούν ένα «αποπνικτικό» πρόγραμμα, περνώντας 8 ώρες την ημέρα στο σχολείο και πολλές άλλες ώρες σε αθλητικές δραστηριότητες , φροντιστήρια και μελέτη , με αποτέλεσμα να μένει ελάχιστος ή σχεδόν καθόλου ελεύθερος χρόνος . Πως μπορούμε λοιπόν να βοηθήσουμε το παιδί να οργανώσει το πρόγραμμα του έτσι ώστε να του μένει χρόνος να ασχοληθεί με πράγματα που το ενδιαφέρουν και το ξεκουράζουν ?
- Κάντε μια λίστα μαζί το παιδί και βάλτε σε προτεραιότητα ποια πράγματα πρέπει να γίνουν άμεσα και ποια μπορούν να περιμένουν.
- Αφήστε το παιδί να ξεκουραστεί για 30’ λεπτά μετά το σχολείο. Όλα τα παιδιά αποδίδουν καλύτερα και ταχύτερα όταν έχουν στη διάθεση τους μικρά διαλλείματα, κάτι που θα πρέπει να τηρήσετε και κατά τη διάρκεια του διαβάσματος. Υπολογίστε ένα μικρό 10’λεπτο διάλλειμα για κάμε 1 ώρα μελέτης. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΤΕ στο παιδί να ασχολείται με ηλεκτρονικούς υπολογιστές ή ταμπλετ, καθώς έτσι θα εξαντληθεί πνευματικά και θα έχετε αντίστροφο αποτέλεσμα : κόπωση αντί ξεκούραση!
- Ξεκινήστε τη μελέτη μετά το μεσημεριανό φαγητό, και έτσι το παιδί δεν θα χρειαστεί να διακόψει το μάθημα προβάλλοντας δικαιολογίες του τύπου «πεινάω τώρα, θα συνεχίσω το διάβασμα μετά»
- Χρησιμοποιήστε χρονόμετρο για να μπορέσει το παιδί πόση ώρα του χρειάζεται για να ολοκληρώσει κάτι και καταγράψτε το σε ένα ειδικό τετράδιο με τίτλο «ΠΟΣΗ ΩΡΑ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΕ ΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ». Έτσι, το παιδί θα αποκτήσει πλήρη αίσθηση του χρόνου, καθώς θα μπορεί να ανατρέχει εκεί κάθε φορά και να το συμβουλεύεται. Σιγά- σιγά θα διαμορφώσει μόνο του ένα πρόγραμμα βάσει του οποίου θα γνωρίζει επακριβώς σε πόση ώρα θα έχει ολοκληρώσει το διάβασμα του και σε πόση ώρα θα είναι ελεύθερο να παίξει!
- Τα περισσότερα παιδιά τείνουν να χαζολογούν κατά τη διάρκεια του διαβάσματος και να προβάλουν συνεχώς δικαιολογίες ότι είναι δύσκολα, ότι δεν τα καταλαβαίνουν , να γράψετε εσείς τις ασκήσεις για να τελειώσουν γρηγορότερα. Εξηγήστε τους ότι αυτό δεν αποτελεί επιλογή και ότι δεν πρόκειται να ασχοληθεί με τις αγαπημένες του δραστηριότητες αν δεν τελειώσει τη μελέτη του και φροντίστε να είστε κάθετοι σε αυτή την τακτική. Άλλωστε η δική σας υποχρέωση είναι να εργάζεστε και όχι να επιστρέψτε στα θρανία!
- Φροντίστε ώστε ο ελεύθερος χρόνος του παιδιού να γεμίζει με δραστηριότητες που ευχαριστούν το ίδιο και όχι εσάς! Μόνο έτσι το παιδί θα αντιληφθεί ότι έχει χρόνο για αυτό το ίδιο και όχι για να παρακολουθήσει μια δραστηριότητα που του έχει επιβληθεί καταναγκαστικά. Άλλωστε ο ελεύθερος χρόνος πρέπει να είναι ελεύθερος έστω και αν αυτό σημαίνει το παιδί να μην κάνει απολύτως τίποτα!
Τέλος θα πρέπει να θυμάστε ότι η σωστή διαχείριση χρόνου είναι κάτι που διδάσκεται και όσο πιο νωρίς γίνει αυτό τόσο το καλύτερο για τη μετέπειτα ζωή του παιδιού.